Pomozite urednicima da vas objave

Ovo su savjeti za slanje radova na natječaj za godišnju SFeraKonsku zbirku priča …

  1. Pojedino djelo šaljite samo na jednu adresu, natječaj ili nakladnika, sve dok ne dobijete jasnu odbijenicu, ne šaljite paralelno – urednici se, naime, poznaju i u dobrim su odnosima. Na natječaje šaljite po jedno djelo. Više različitih ne povećava nužno vaše šanse da vas objave. Dapače, smanjuje šanse. Sami ste sebi konkurencija. Ako je djelo već negdje objavljeno, recimo, na netu, blogu, u antologiji, davno ili nedavno, bolje je odmah napomenuti, nego da se naknadno otkrije. Uz djelo navedite svoje podatke i kratku biografiju. Spomenite objavljivanja i nagrade.
  2. Proučite teoriju književnosti. Pravila forme nisu samo broj kartica: MINIJATURA (do 5), KRATKA PRIČA (5-15), PRIČA (15-50), NOVELA (50+), ROMAN (100+), već i struktura radnje, broj likova, pozadinska događanja i slično. To su opće poznata pravila koja nije dobro preskakati, osim ako to nije izričita namjera, ali onda mora izvedba biti besprijekorna.
  3. Prebrojite kartice. U hrvatskom je tekstu točnije prebrojiti riječi i podijeliti s 275 da dobijete broj kartica. I onda nastojte ne premašiti to ako je broj kartica ograničen. Rijetki su tekstovi koje se ne može sažeti. Bolje je da to učinite vi sami. Primijenite pravilo redukcije. Nakon par dana ponovo čitajte tekst i označite sve što je nepotrebno, što ne utječe na radnju. Isto tako pokušajte čitati djelo naglas, gdje zapinje, izbacite, mijenjajte. Dodajte samo ono što odgovara na neodgovorena pitanja koje vam postavi čitatelj ili vi sami. Pravilo je neprovedivo ako priču pišete zadnji dan natječaja. Ne pišite priču zadnji dan natječaja.
  4. Mislite na čitatelja. Veliki blokovi teksta bez odlomaka zamorni su i rijetko opravdani. Više odlomaka, već prema sadržaju, čitatelj očekuje i ne smeta ga. Osim ako je svaka rečenica napisana u svom odlomku, što ne valja, jer proza nije poezija. I izluđuje čitatelja/urednika jednako kao i odlomci od cijele stranice.
  5. Od urednika naručite da vam pošalje dokument “DOVRAGA” s obaveznim uputama za formatiranje teksta, interpunkcijom upravnog govora, najčešćim greškama, savjetima i uputama za oblikovanje teksta kojeg šaljete na natječaj. Zbog velikog broja pristiglih kvalitetnih priča zanemarivanje uputa može biti jedan od kriterija za neuvrštavanje.
  6. Raspitajte se o temi i poanti ideje o kojoj pišete. Malo je toga ostalo neispričano; ako već nemate originalnu zamisao, potrudite se oko izvedbe, unesite neku novinu, zainteresirajte čitatelja. I kad smo kod pažnje, počnite in medias res; rijetko tko voli uvod od 2 kartice, od toga opis mjesta događaja, zalaska sunca ili protagonista u lirsko-epskim dugim rečenicama, te protekle događaje, bez kojih vaša priča ne stoji, u pogrešnoj maniri “tell, don’t show”. Ovo zadnje je posebno važno kroz cijelo djelo: “show, don’t tell” ili NE KAŽI, POKAŽI, dakle, ne prepričavajte, pokažite, pustite čitatelja da zaključi iz sadržaja što ste htjeli reći. Ako dobije servirani infodump, neće vam zahvaljivati. Književna djela nisu pravila igrara na ploči.
  7. Držite se zadane teme ili žanra. Prije pisanja proučite pravila žanrova kojih se laćate. Ne uvodite, recimo, element SF-a u priču koja je inače po svemu tipičan fantasy. To razbija magiju. Pa ako je i new weird, mješavina žanrova, i ta su pravila negdje postavljena. I opet, ako se odlučite kršiti ih, izvedite to besprijekorno. Mnogo je definicija SF-a, ali zaista stoji samo jedna, najosnovnija: ako iz djela izbacite SF element, a priča i dalje stoji, niste napisali SF. Video igre, LARP i filmovi nisu literarno djelo. Kao ni fan fiction, uostalom. Teško ćete ih objaviti, osim u specijaliziranim fanzinima ili izdanjima. Dodajte vašem doživljaju priče meso književnosti. Stilska stredstva. Ritam pripovijedanja. Likove. Radnju. Pozadinu svijeta. Znanost. Fantastiku. Grozu. Osobno iskustvo. I opet, belles-lettres.
  8. Čitajte, čitajte druge. U svakoj se generaciji možda rodi jedan genijalac, prirodni talent koji ne treba učiti vještinu pisanja. Jeste li to zaista vi? Čitajte druge domaće pisce, budite u toku događaja i trendova. Čitajte žanr, čitajte klasike, čitajte prijevode. Pitajte se zašto su objavljeni, što je to što valja kod njih, kako vi možete isto tako ili bolje, ali drukčije? Sudjelujte na ponekoj radionici pisanja. Raspitajte se, ima koristi i slušati tuđe priče i dobiti komentare na svoje. I savjete.

Tatjana Jambrišak